Οδοιπορικό στη Ρουμανία με το Erasmus+ Βιοπλαστικα

Όχι άδικα, το Βουκουρέστι ονομάστηκε μικρό Παρίσι ! Έχει το δικό του χρώμα, πολύ μεγάλους δρόμους, όμορφα νεοκλασικά κτήρια, έντονη ζωή. Το ξενοδοχείο μας ήταν πολύ κοντά στο Παλάτι του Λαού το οποίο ήταν και η πρώτη στάση μας . Θελήσαμε να το δούμε με μια οργανωμένη ξενάγηση, αλλά δυστυχώς δεν τα καταφέραμε μιας και θα έπρεπε να είχαμε προαγοράσει τα εισιτήρια μέσω διαδικτύου λόγω του μεγάλου αριθμού επισκεπτών. Μετά κατευθυνθήκαμε στο μητροπολιτικό ναό του Αγίου Κωνσταντίνου και Ελένης όπου προσκυνήσαμε το άφθαρτο σώμα του Ρουμάνου Αγίου Δημήτρη. Περάσαμε την οδό Σταυρουπόλεως και επισκεφθήκαμε την ομώνυμη ιστορική εκκλησία. Λίγο μετά εισήλθαμε στο ιστορικό κέντρο του Βουκουρεστίου και ενθουσιαστήκαμε τόσο πολύ , που αποφασίσαμε να το ξαναεπισκεφθούμε τη νύχτα. Η νυχτερινή ατμόσφαιρα στους πεζοδρόμους της πρωτεύουσας της Ρουμανίας μας θύμισε έντονα τη νυχτερινή ζωή στην Ελλάδα σε βαθμό που πραγματικά νιώσαμε σαν να ήμασταν στη χώρα μας.
Το πρωί της Κυριακής αναζητήσαμε να βρούμε την εκκλησία του Αγίου Ελευθερίου για να παρακολουθήσουμε την θεία λειτουργία. Τα καταφέραμε με τη βοήθεια του gps γύρω στις 08:30 αλλά έκπληκτοι διαπιστώσαμε ότι ο Όρθρος τους ξεκινάει στις 9:00 η ώρα και η λειτουργία τελειώνει γύρω στις 12:30 . Η ευλάβεια των Ρουμάνων ήταν εντυπωσιακή . Όλες οι γυναίκες έμπαιναν με μαντίλι στην εκκλησία, οι δε άντρες ασπάζονταν τις εικόνες με πολύ μεγάλη ευσέβεια . Εδώ πραγματικά η Κυριακή τους είναι αφιερωμένη στο Θεό .
Στις 10:30 μας περίμενε ο Αντρέι με το μίνι βαν για να μας πάει στην Πιάτρα Νιάμτς . Πρώτη στάση στο κάστρο του Bran που συνδέεται με το θρύλο του κόμη Δράκουλα στην περιοχή Brahova . Μας εντυπωσίασε το κάστρο και η άγρια ​​φύση με τα ψηλά δέντρα και τα ποτάμια. Δεδομένου ότι ο καιρός ήταν ηλιόλουστος, όλοι οι Ρουμάνοι ήταν έξω απολαμβάνοντας με τις οικογένειές τους τη λιακάδα κάνοντας μπάρμπεκιου. Διασχίσαμε μέσω του ιστορικού κέντρου του Μπρασόβ το οροπέδιο της Τρανσυλβανίας με τα Ουγγρικά μειονοτικά χωριά και πριν φτάσουμε στο Μπακάου κατευθυνθήκαμε αριστερά για μια ακόμη ώρα με τελικό προορισμό την Πιάτρα Νιάμτς. Η πόλη της Πάτρα Νιάμτς είναι πανέμορφη . Το τοπίο της περιλαμβάνει τα πάντα εκτός από την θάλασσα : Βουνά , ποταμό, λίμνες , τελεφερίκ και χιονοδρομικό κέντρο .
Το σχολείο που μας φιλοξένησε – Colegiul National Calistrat Hogas- ήταν ένα παλιό καλοσυντηρημένο κτίριο , στο κέντρο της πόλης . Εντύπωση μας έκανε ο φύλακας ο οποίος δεν άφηνε κανένα άγνωστο να εισέλθει αλλά και ο διευθυντής του σχολείου ο οποίος με υπερηφάνεια μας είπε ότι είχε υποδεχτεί πρόσφατα σπουδαία πρόσωπα όπως τον πρέσβη των ΗΠΑ στο σχολείο του επιδεικνύοντάς μας και μια σημαία του ΝΑΤΟ που είχε αναρτήσει σε εμφανές σημείο του γραφείου του !
Οι μαθητές στη Ρουμανία μόλις τελειώσουν το γυμνάσιο δίνουν εξετάσεις και ανάλογα με την επίδοση τους επιλέγουν το λύκειο της αρεσκείας τους . Αυτό κάνει ιδιαίτερα ανταγωνιστικά τα λύκεια μεταξύ τους .Στην αξιολόγησή τους μάλιστα, μεγάλο ρόλο παίζει και ο αριθμός των προγραμμάτων erasmus που έχουν εκτελέσει . Εμείς μάλιστα είχαμε την ευκαιρία να επισκεφθούμε στο πλαίσιο της “ανοικτής ημέρας σχολείων” μια εκδήλωση στην οποία όλα τα λύκεια της περιοχής παρουσίαζαν τις δραστηριότητές και το πρόγραμμα σπουδών τους με σκοπό να προσελκύσουν τους απόφοιτους των Γυμνασίων .
Στο πλαίσιο του προγράμματος erasmus στο οποίο συμμετέχουμε, είχε προηγηθεί η κινητικότητα της Γερμανίας κατά την οποία έφτιαξαν για πρώτη φορά τα βιοπλαστικά προϊόντα με βάση τις συνταγές και την τεχνογνωσία των Γερμανών . Στη Ρουμανία αυτή τη φορά , τα παιδιά προετοίμασαν το business plan της εταιρείας βιοπλαστικών που θα συστήσουν. Τα δικά μας παιδιά ενσωματώθηκαν γρήγορα με τα άλλα και μάλιστα δυο μαθήτριες μας εκπροσώπησαν τις ομάδες τους στην παρουσίαση των business plans ! Η επόμενη κινητικότητα θα είναι στο σχολείο μας όπου τα παιδιά θα προσπαθήσουν να προωθήσουν τα βιοπλαστικά τους προϊόντα μαθαίνοντας τις τεχνικές του διαδικτυακού μάρκετινγκ .

Όμως, ένα πρόγραμμα erasmus είναι “μισό” αν εστιάζει μόνο στις επιστημονικές γνώσεις και δεν δίνει τη δυνατότητα ουσιαστικής γνωριμίας των Ευρωπαίων μεταξύ τους. Έτσι λοιπόν αδράξαμε την ευκαιρία να “γευτούμε” όσο περισσότερη Ρουμανία ήταν δυνατό. Επισκεφθήκαμε το πανεπιστήμιο και το κάστρο της Suceava όπως επίσης και το μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου στο Voronet . Το μοναστήρι αυτό είναι διάσημο κυρίως για τις τοιχογραφίες που καλύπτουν εξωτερικά το ναό με δεσπόζουσα την αγιογραφία της μέλλουσας κρίσης όπου συνοψίζει όλη την θεολογία της πίστης μας .
Σειρά είχε το ιστορικό Ιάσιο. Στο τοπικό πανεπιστήμιο όπου σπουδάζουν και αρκετοί Έλληνες φοιτητές, παρακολουθήσαμε μια πολύ ενδιαφέρουσα διάλεξη σχετικά με την έρευνα που γίνεται στα βιοπλαστικά . Στη συνέχεια επισκεφθήκαμε τον μητροπολιτικό τους ναό όπου ασπαστήκαμε το ολόσωμο σκήνωμα της Αγ. Παρασκευής ενώ στο παρακείμενο μοναστήρι των 3 Ιεραρχών ανακαλύψαμε την επιγραφή μαρτυρία ότι η επανάσταση του 1821 ξεκίνησε από εκεί με την ευλογία του τότε μητροπολίτη Μολδαβίας προς τα μέλη της Φιλικής Εταιρείας . Αργότερα επισκεφθήκαμε το μουσείο Ιστορίας στο παλάτι του Πολιτισμού όπου βρήκαμε εκτεθειμένο το σπαθί του Αλέξανδρου Υψηλάντη αδιάσειστη απόδειξη των δραματικών γεγονότων της επανάστασης στη Μολδοβλαχία.
Γενικότερα θα λέγαμε ότι οι υποδομές τους ήταν πιο φτωχές , οι δρόμοι τους κακοσυντηρημένοι , το βιοτικό τους επίπεδο χαμηλότερο από το δικό μας. Η Ρουμανία διατηρεί το δικό της νόμισμα το Lei αλλά και πολύ πιο χαμηλούς συντελεστές ΦΠΑ προσπαθώντας να στηρίξει την ανταγωνιστικότητα της στην παραγωγή σε αντίθεση με εμάς που βασιζόμαστε στις υπηρεσίες. Ταξιδεύοντας στην ύπαιθρο καταλάβαμε ότι η οικονομία της Ρουμανίας με απέραντες πεδινές εκτάσεις στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην αγροτική παραγωγή και την κτηνοτροφία. Την ίδια στιγμή όμως δυναμικοί τομείς της οικονομίας τους είναι η αυτοκινητοβιομηχανία – ρουμανική εταιρεία είναι η Dacia – και η βιομηχανία πετρελαίου με κύριο εκπρόσωπο την Petrom. Δεν είναι δυνατό βέβαια να παραβλέψει κανείς το γεγονός πως πολλές μεγάλες εταιρείες πληροφορικής να έχουν εγκατασταθεί στη Ρουμανία εκμεταλλευόμενες τους καλά καταρτισμένους αποφοίτους των πανεπιστημίων της .
Οι Ρουμάνοι είναι ένας όμορφος , ζεστός, φιλικός προς τους Έλληνες και εργατικός λαός που στην σημερινή πραγματικότητα της παγκοσμιοποίησης προσπαθεί να επιβιώσει , να συγκρατήσει την διαφυγή νέων επιστημόνων ενισχύοντας την αξιοκρατία , την καινοτομία και τις παραγωγικές επιχειρήσεις .